DOWNLOAD MATERIALER
Materialer fra kurser
Grundkursus
Et endnu bedre undervisningsmiljø
Dette er et arbejdsark, der fungerer som ramme for udvikling af et endnu bedre undervisningsmiljø. Arbejdsarket behandler emner som udvalg af tema til opfølgning på afprøvede indsatser.
Idécirklen
Idécirklen er en metode til at idégenerere, og ikke mindst som hjælp til at kunne sortere ideer.
UMR-plakat
På denne plakat er det muligt at indsætte egne billeder for eksempel af skolens UMR. Tanken er, at den kan hænges op, så hele skolen ved, hvem der er UMR på skolen.
Andet materiale
Information og inspiration
Hvad siger eleverne? – Håndbog til inddragelse af elevernes stemmer
Denne håndbog inkl. videoer indeholder forskellige fremgangsmåder I som skole kan gøre brug af, når I ønsker at skabe større plads til jeres elevers stemmer. I bogen finder I både fremgangsmåder som kan give læreren feedback om undervisningen, og værktøjer der kan anvendes til at inddrage eleverne i skolens generelle udviklingsarbejde. Derudover kan nogle af håndbogens værktøjer anvendes ind i skolens lovpligtige undervisningsmiljøvurdering (UMV).
Værktøjerne kan bidrage med viden om elevernes oplevelser og meninger på både skole- og klasseniveau. Håndbogen indeholder også værktøjer, som kan give jer viden om elevernes trivsel, og som kan bruges til at rammesætte sårbare samtaler med elever, der oplever, at det er svært at gå i skole.
UMR-inspirationshæfte
Dette inspirationshæfte har til formål at inspirere til at skabe et endnu bedre undervisningsmiljø for jeres elever. Helt konkret kan man læse om, hvordan andre skoler arbejder med undervisningsmiljørepræsentanter, samt hvilke overvejelser og værktøjer der kan støtte samarbejdet.
Vi har samlet erfaringer fra seks kommuner rundt om i landet. I den forbindelse har vi interviewet både kommunalforvaltninger, skoleledere, elever og pædagogisk personale i forhold til inddragelse af elever som UMR.
Info om UMR-samarbejdet
Denne folder giver et overblik over UMR-samarbejdet. Den kan med fordel gives til andre, der har brug for at vide lidt mere om projektet.