KURSER

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og Danske Skoleelever (DSE) tilbyder gratis kommunale kursuspakker, hvor vi uddanner undervisningsmiljørepræsentanter (UMR). Kursuspakken består af fire dele, der er med til at klæde UMR, skoleleder og kontaktpersoner på til det vigtige samarbejde om undervisningsmiljøet.

KURSER

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og Danske Skoleelever (DSE) tilbyder gratis kommunale kursuspakker, hvor vi uddanner undervisningsmiljørepræsentanter (UMR). Kursuspakken består af fire dele, der er med til at klæde UMR, skoleleder og kontaktpersoner på til det vigtige samarbejde om undervisningsmiljøet.

Dagen har været godt tilrettelagt; en god blanding af oplæg, eget arbejde og sjove brainbreakes. Oplægsholderne har været anerkendende – har været gode til at skabe en tryg og god stemning.

Kontaktlærer efter UMR-kursus.

Kurser og møder

Skoleledermøde

Målgruppe:

Mødet er målrettet skoleledere, afdelingsledere og pædagogiske ledere. Det er obligatorisk, at mindst en fra hver af skolens ledelse fra hver matrikel deltager.

Indhold:

På mødet vil skoleledelsen blive klædt på til at arbejde med og understøtte undervisningsmiljørepræsentanterne på skolen. Der vil være en præsentation af hovedkurset, samt en snak om, hvordan I ser UMR på jeres skole.

Praktisk:

Mødet afholdes online. Det varer 1 time og afholdes inden for en uge fra grundkurset.

Grundkursus

Målgruppe:

Elever i folkeskolen (5.-9. klasse) samt deres kontaktlærer. Eleverne behøver ikke være medlem af elevrådet for at kunne deltage.

Indhold:

På det grundlæggende kursus klæder vi undervisningsmiljørepræsentanterne (UMR) på til at varetage elevernes interesse overfor skolens ledelse. De får viden om hvad undervisningsmiljø er, og inspiration og idéer til, hvordan de kan være med til at forbedre undervisningsmiljøet på deres egen skole.

Kurset bygger på viden om elevinddragelse, medbestemmelse og forståelse for arbejdsprocesserne i forhold til undervisningsmiljøet. På UMR-kurset får eleverne og kontaktlæreren svar på:

  • Hvad er et godt undervisningsmiljø?
  • Hvordan kan eleverne inddrages i arbejdet med udviklingen af undervisningsmiljøet?
  • Hvad vil det sige at være undervisningsmiljørepræsentant?
  • Hvilke værktøjer kan der bruges i det videre arbejde med undervisningsmiljøet?

Som afslutning på kursuset modtager UMR et kursusbevis for deres deltagelse.

Praktisk:

Kurserne afholdes i jeres kommune og varer 5,5 timer fra kl. 9-14.30. Der er plads til 20 elever plus deres kontaktlærere.

Opfølgningskursus

Målgruppe:

Kurset afholdes for elever fra grundskolen i kommunen, som tidligere har deltaget i UMR kurset. Alle skoler har en kontaktperson med fra skolen.

Indhold:

Der vil være en kort repetition af UMR-kurset, vidensdeling mellem skolerne med udgangspunkt i elevernes arbejde med UMR på skolerne. Derudover introduceres nye idéer og metoder til at arbejde endnu mere med undervisningsmiljøet på skolerne.

Praktisk:

Opfølgningskurset varer 3 timer og vil ligge 5-8 måneder efter UMR-kurset.

Kontaktlærerkursus (online)

Målgruppe:

Kurset henvender sig til UMR-kontaktlærerne på skolerne.

Indhold:

Kontaktlærerne har en vigtig rolle i at understøtte eleverne og processerne omkring undervisningsmiljøet, så UMR kan lykkes. På kurset kommer vi omkring, hvordan man kan forankre UMR-arbejdet, hvordan man kan arbejde sammen med de forskellige samarbejdsflader, samt redskaber og værktøj til rollen som kontaktlærer.

Praktisk:

Kurset er et åbent online kursus på 2,5 timer.

Det har vi lært

Udtalelser fra elever, der har været på UMR-kursus

At en UMR rent faktisk er meget vigtig, både fordi de har et ansvar, blandt andet repræsenterer de ikke kun dem selv, men også andre elever.

At finde på nye ideer og at tænke stort og tage store og vilde ideer og så gøre dem mere fornuftige.

At det er ens rettighed at have en UMR, og hvad UMR gør, hvordan man skal gå videre med det. Vi er nærmest selv blevet eksperter på dette.

Hvordan elevers trivsel har en effekt på deres læring.

Hvordan jeg kan undersøge og gøre en forskel på min skole.

Hvordan jeg rækker ud til min skoleleder og finder en løsning.

Jeg har fået gode ideer til, hvad vi kan arbejde videre med. Det var godt med et forum hvor man kan arbejde sammen med eleverne. Og så var det dejligt at være sammen med engagerede elever.

Kontaktlærer efter UMR-kursus